Lyžařská sezóna 2025/2026: Novinky z lyžařských středisek

5. prosince 2024 - SnowTrex

Kdo si myslí, že v létě je v lyžařských střediscích klid, je na omylu. Jakmile roztaje sníh, pokračuje úprava a údržba sjezdovek a následně i renovační projekty. Každý rok jsou lanovky modernější, efektivnější a velkolepější. SnowTrex shrnuje v novinkách z lyžařských středisek pro začátek sezony 2025/26, co se v okolí vrcholků Alp událo v loňském létě.

V létě to v lyžařských střediscích v Zillertalu neprobíhá tak pohodově jako zde při jízdě lanovkou, protože v tomto období probíhá spousta stavebních prací

Novinky pro sezónu 2025/2026

Také v této sezóně jsou plánovány nové projekty lanovek a modernizace zařízení. Lyžaři a snowboardisté se tedy mohou těšit – čekají je totiž nové a vysoce moderní lanovky, které je dopraví na jejich oblíbené sjezdovky.

Rakousko

Lyžařské středisko Zillertal Arena

Na zcela novou lanovku se od sezóny 2025/26 mohou těšit sportovci v lyžařském středisku Zillertal Arena. V samotném Zell am Ziller prošla Rosenalmbahn po přesně 30 letech provozu kompletní rekonstrukcí. Staré zařízení z roku 1995 je už minulostí a od nynějška vozí návštěvníky moderní 10místné kabinky od společnosti Doppelmayr. Trasa vede od dolní stanice v 579 m n. m., přes mezistanici (1 310 m) až k horní stanici (1 744 m) v areálu. Každou hodinu tak může být přepraveno více než 2 600 osob a samotná jízda trvá něco přes 13 minut.

Lyžařské středisko Ischgl/Samnaun – Silvretta Arena

Hned dvě nové „vysokorychlostní sedačkové lanovky“ mohou nyní využívat lyžaři a snowboardisté v areálu Ischgl/Samnaun – Silvretta Arena. U horní stanice (2 379 m), asi 500 m východně od Idalpu, byla uvedena do provozu nová lanovka Höllbodenbahn, která nahrazuje původní 8sedačkovou z roku 2000. Dále je na stejné trase v provozu také nová 8sedačková lanovka Sassgalun, která nahradila starý 6sedačkový vlek z roku 1997. Obě lanovky jsou navíc vybaveny moderním systémem nástupu a výstupu „AURO“ (Autonomous Ropeway Operation) od společnosti Doppelmayr. Na střechách dolních i horních stanic vyrábějí fotovoltaické panely zelenou energii.

Lyžařské středisko Sölden

Ve skiareálu Sölden budou v nadcházející lyžařské sezóně uvedeny do provozu dvě nové 8sedačkové lanovky. Jako přibližovací lanovka směrem k ledovci, Gaislachkoglu a oblasti Gampe slouží nová sedačková lanovka „Silberbrünnl“ s nástupním pohyblivým pásem, ochrannými kryty proti počasí a působivou kapacitou 3 800 osob za hodinu. Ve výšce 2 278 m nahrazuje původní stejnojmennou 4sedačkovou lanovku. Dalším důležitým spojením do ledovcového areálu Söldenu byla od roku 1997 také 4sedačková lanovka „Einzeiger“. Ta je nyní nahrazena moderní 8sedačkovou lanovkou, která na trase dlouhé 1 121 m dokáže přepravit 4 000 osob za hodinu až do nadmořské výšky 2 766 m.

Čistá radost z lyžování na sjezdovkách čeká v lyžařském středisku Sölden v zimě 2025/26 i díky novým lanovkám.

Lyžařské středisko Dachstein West

Hned dvojitý projekt lanovek byl realizován pro zimní sezónu 2025/26 v lyžařském středisku Dachstein West. Sjezdovky v Annabergu v údolí Lammertal jsou totiž nyní obsluhovány dvěma novými lanovkami, které si z důvodů provozní efektivity dokonce sdílejí společnou dolní stanici v nadmořské výšce 1 389 m! Nejprve nahradila 6sedačková lanovka Angeralm s kapacitou přes 2 200 osob za hodinu starý kotvový vlek „Angerlift“ na téměř stejné, nyní 615 m dlouhé trase. Doslova na druhé straně byla pak modernizována lanovka „Aussichtsberg“. Místo 4sedačkové zde od této chvíle jezdí 6sedačková lanovka se zvýšenou kapacitou (2 400 osob za hodinu) k horní stanici v nadmořské výšce 1 585 m.

V nové zimní sezóně si mohou milovníci zimních sportů v lyžařském středisku Dachstein West opět vyřezávat oblouky do sněhu a poté se jednou z nových lanovek nechat vyvézt přímo zpět na horu.

Lyžařské středisko Skischaukel Kappl & See

Velmi zajímavý příběh mohou „vyprávět“ nové 10místné kabinky lanovky Diasbahn v lyžařském středisku Skischaukel Kappl & See. Než totiž od prosince 2025 nahradí původní 4místnou lanovku z roku 1987, uvedl je výrobce Doppelmayr do provozu jako součást lanovky na „Floriade Expo 2022“ v Almere (Nizozemsko) a v roce 2023 také na spolkové zahradní výstavě v Mannheimu. Provoz v Kapplu v údolí Paznaun je nyní mimořádně dobrým příkladem projektu udržitelnosti v lyžařském sportu. Samotná lanovka Diasbahn dokáže mezi dolní stanicí (1 180 m) a výstupem ve skiareálu (1 830 m) přepravit 2 400 osob za hodinu a doba jízdy na trase dlouhé 1 488 metrů činí pět a půl minuty.

Rodiny se mohou od sezóny 2025/26 v lyžařském středisku Skischaukel Kappl & See těšit také na vyšší komfort díky novým lanovkám.

Francie

Lyžařské středisko Les 3 Vallées

S 600 kilometry sjezdovek je lyžařský region Les 3 Vallées v srdci francouzských Alp největším souvislým lyžařským areálem na světě. Celkem zde funguje 156 vleků a lanovek, z nichž některé po mnoha letech provozu vyžadují modernizaci. Proto byly před lyžařskou sezónou 2025/26 realizovány hned čtyři nové projekty lanovek. Jako první nahradí 10místná kabinková lanovka „Face Nord“ obě staré sedačkové lanovky „Col“ (rok výroby 1994) a „Glacier“ (postavený v roce 1983) a spojí Glacier de Thorens s Col de Thorens (3 002 m), což pro lyžaře znamená lepší spojení z Val Thorens do Orelle. Novinkou jsou také dvě 10místné lanovky „Rhodos 1 & 2“, které nahrazují předchozí zařízení z roku 1989 s 12místnými kabinkami z údolní stanice v Méribelu.

Na téměř 600 km nově upravených sjezdovek se v megastředisku Les 3 Vallées vydáte i v lyžařské sezóně 2025/26, a to s několika novými lanovkami.

V Courchevelu bude naopak stará čtyřsedačková lanovka „Coqs“ (postavený v roce 1994) a více než 50 let stará čtyřsedačková lanovka „Chenus“ nahrazeny zbrusu novou desetičlennou lanovkou od výrobce Poma, která od roku 2025 bude schopna přepravit 2 400 lyžařů za hodinu z údolní stanice v nadmořské výšce 1 760 m na horu v nadmořské výšce 2 240 m. A v neposlední řadě se v nové lyžařské sezóně výrazně zvýší také kapacita lanovky „Côte Brune“ v Méribelu. Místo čtyřsedačkové lanovky z roku 1991 zde budou od nynějška jezdit desetičlenné kabiny do výšky až 2 840 m.

Lyžařské středisko La Plagne (Paradiski)

Absolutní klasikou mezi lanovkami v lyžařském středisku La Plagne (Paradiski) byla 6místná kabinková lanovka „Belle Plagne“, která od roku 1975 spojovala dolní stanici v nadmořské výšce 1 934 m s horní stanicí v nadmořské výšce 2 273 m. Od roku 2025 jsou však v provozu nástupnické lanovky „Roche de Mio“ 1 a 2 mezi Bellecôte a stejnojmenným Roche de Mio v nadmořské výšce 2 714 m. Na rozdíl od staré lanovky (kapacita: 1 440 osob za hodinu) může nová lanovka přepravit z La Plagne na horu více než dvojnásobný počet lidí za hodinu, a to 3 600 lyžařů.

Od zimy 2025/26 bude ve skiareálu La Plagne nahrazena stará lanovka z roku 1975 zařízením s nejmodernějšími kabinkami.

Lyžařské středisko Alpe d’Huez

Dvě osoby méně v kabině, ale o 800 lidí více za hodinu – to je kapacita dvou nových 10místných lanovek „Poutran“ 1 a 2 ve skialpském středisku Alpe d’Huez. Na začátku zimní sezóny 2025/26 nahradí nová lanovka svou předchůdkyni z roku 1987, která byla vyřazena z provozu. Nové kabiny dosahují rychlosti až 6 m za sekundu, což na trase dlouhé 1,1 km mezi dolní stanicí (1 880 m) a horní stanicí (2 100 m) znamená dobu jízdy pouhé tři minuty a 20 sekund vysoko nad Alpe d’Huez.

Itálie

Lyžařské středisko Madonna di Campiglio/Pinzolo/Folgarida-Marilleva

Zcela nový zážitek z lanovky čeká v zimní sezóně 2025/26 také na lyžaře v lyžařském areálu Madonna di Campiglio/Pinzolo/Folgarida-Marilleva. Zde se před několika lety rozhodli odpovědní představitelé nahradit starou dvoumístnou sedačkovou lanovku „Nube d’Argento“ zcela moderní lanovkou. A tak nyní z dolní stanice v nadmořské výšce 1 651 m vyráží komfortní lanovka s 10místnými kabinkami, která lyžaře za méně než tři minuty dopraví chráněná před větrem a suchá na horní stanici (1 801 m) přes Madonna di Campiglio po trase dlouhé 863 m.

Lyžařské středisko Carezza

V lyžařském středisku Carezza došlo v nové zimní sezóně téměř k revoluci v oblasti lanovek, kde moderní 10místná kabinková lanovka „Franzin“ nahradila starý talířový vlek z roku 1976! Trasa dlouhá 1 209 m vede stejně jako před téměř 50 lety z Moseralm (1 580 m) nahoru na Franzin Alm (1 779 m). Díky této investici se lyžařské středisko Carezza Dolomites stává ještě modernějším a brzy bude patřit k nejmodernějším lyžařským střediskům v Dolomitech. Stavba zejména zlepší spojení mezi lyžařskými oblastmi „König Laurin“ ve Welschnofenu a „Paolina“ na průsmyku Karerpass. Nová lanovka je navíc první svého druhu v Itálii, která je vybavena systémem LeitPilot od společnosti LEITNER.

Lyžařské středisko Belvedere/Col Rodella/Ciampac/Buffaure – Canazei/Campitello/Alba/Pozza di Fassa

Na začátku zimní sezóny 2025/26 byl ve skiareálu Belvedere/Col Rodella/Ciampac/Buffaure – Canazei/Campitello/Alba/Pozza di Fassa dokončen absolutně megalomanský projekt lanovky. Z malého lyžařského střediska Campitello v srdci Dolomit se lyžaři již 20 let dopravovali obrovskými kabinami (s kapacitou 125 osob) lanovky Campitello-Col Rodella na sjezdovky ve výšce 2 395 m. Tato lanovka je však již minulostí, protože byla nahrazena novou 30místnou 3-S kabinkovou lanovkou.

3S Campitello - Col Rodella

Upozorňujeme také, že používáním našich služeb a integrací služeb YouTube API platí Smluvní podmínky YouTube a Smluvní podmínky YouTube API a vaše používání našich webových stránek se považuje za souhlas s těmito podmínkami.

To jednak zvýší kapacitu z 1 100 osob za hodinu na téměř 2 200 a tím sníží počet čekajících osob u dolní stanice (1 415 m). Na druhé straně je nová lanovka Campitello-Col Rodella také z hlediska energie a životního prostředí na nejmodernější úrovni díky použití rekuperace tepla pro vytápění kabin, kompletní zvukové izolaci hnacích motorů a tlumení vibrací na podpěrách.

Švýcarsko

Lyžařské středisko Zermatt

Gornergrat, který se nachází v dosahu světově proslulého Matterhornu (4 478 m) ve skiareálu Zermatt, bude v lyžařské sezóně 2025/26 obsluhován také novou lanovkou. Nahradí více než 20 let starou 6sedačkovou lanovku „Gifthittli“ z roku 2003 nahradí výkonný 8místný lanový výtah od společnosti LEITNER, který na trase dlouhé 1 828 m mezi dolní stanicí (2 560 m) a horní stanicí (2 935 m) vysoko nad Zermattem přepraví až 3 200 zimních sportovců za hodinu.

Lyžařský areál Flims-Laax-Falera

Projekt lanovky „FlemXpress“ zůstane i v roce 2025 jedinečný na celém světě a bude samozřejmě dále rozvíjen o další trasy v lyžařském areálu Flims-Laax-Falera. Systém bude fungovat jako dosud prostřednictvím lanovek „na vyžádání“, které byly spuštěny v zimní sezóně 2023/24 s prvními dvěma spoji z základní stanice ve Flims (1 100 m). O dva roky později bude na 2,3 km dlouhé trase ze Segnes do Cassons nahrazena stará lanovka „Alp Naraus-Cassonsgrat“ s 26 kabinami z roku 1956 ultramoderními kabinami „FlemXpress“.

Lyžaři, kteří chtějí prozkoumat vynikající sjezdovky v lyžařském areálu Flims-Laax-Falera, mají možnost využít jedinečný systém lanovek.

Totéž platí pro spojení mezi Fuorclou a Crap Masegn, kde od roku 1978 jezdila stejnojmenná 6místná lanovka na trase dlouhé téměř 1,2 km. A také na úseku mezi Fuorclou a Vorabem budou od nynějška místo 6místné lanovky z roku 1978 pendlovat high-tech gondoly, což výrazně zvýší komfort jízdy pro místní obyvatele i lyžaře.

Německo

Lyžařský areál Winkelmoosalm

Kdo se v sezóně 2025/26 vydá na lyže do Reit im Winkl, může se v lyžařském areálu Winklmoosalm – Steinplatte těšit také na novou lanovku. V nové zimní sezóně nahradí 6místná lanovka Bäreck „zastaralou“, jak ji sami popisují odpovědní pracovníci lyžařského areálu, 4místnou lanovku na stejném místě. Trasa o délce 1 880 m z dolní stanice v nadmořské výšce 1 306 m do horní stanice (1 856 m) však zůstává nezměněna. Při kapacitě 2 400 osob za hodinu mohou nyní cestující v moderní lanovce očekávat ochranné kryty proti povětrnostním vlivům, pohodlná sedadla s vyhříváním a o něco kratší dobu jízdy, která činí necelých sedm minut.

Lyžařské středisko Garmisch-Classic – Zugspitze

Téměř vše nové platí i pro lanovku na oblíbeném kopci v Garmisch-Partenkirchenu. Zde, v lyžařském areálu Garmisch-Classic – Zugspitze, byl od roku 1997 v provozu lanový dopravní prostředek Kreuzwankl-Ski-Express v nadmořské výšce mezi 1 328 m a 1 495 m. Na začátku nové lyžařské sezóny však bude stará 6sedačková lanovka od společnosti LEITNER nahrazena ultramoderní 8sedačkovou lanovkou od společnosti Doppelmayr na stejné trase (1 030 m), která mimo jiné disponuje výškově nastavitelným, dětem přátelským nástupem a zkracuje dobu jízdy z necelých čtyř minut na něco málo přes tři minuty.

Novinky k sezóně 2024/2025

I pro tuto sezónu je plánována řada projektů lanovek a novostaveb. Lyžaři a snowboardisté se tak mohou těšit na několik nových a supermoderních lanovek, které milovníky zimních sportů dopraví na jejich oblíbené sjezdovky.

Rakousko

Lyžařská oblast Zillertal Arena

V zimě 2024/25 čeká na milovníky zimních sportů v Zillertal Areně větší komfort a vyšší kapacita vleků. V létě proběhly v lyžařském areálu závěrečné stavební práce na dvou zcela nových vlecích. V Gerlosu bude po novou sezónu spuštěna nová osmimístná sedačková lanovka „Teufeltal“, která překoná 238 výškových metrů 1 043 metrů dlouhého vleku za méně než čtyři minuty a přepraví 2 800 osob za hodinu. Podobnou kapacitu (2 600 osob za hodinu) nabízí i lanovka „Duxer-X-Press“ v Hochkrimmlu. Každá z gondol šestimístné lanovky je vybavena vyhřívanými sedačkami a kapotami chránícími před povětrnostními vlivy, takže cestující mohou 1 133 m dlouhou trasu z údolní stanice (1 692 m n. m.) do horní stanice (2 002 m n. m.) absolvovat pohodlně i za nepříznivého počasí.

Lyžařská oblast SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental

V lyžařské oblasti SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental se lyžaři mohou v nové sezóně těšit na supermoderní osmimístnou sedačkovou lanovku „Eibergbahn“ v Scheffau. Nahrazuje dvě staré lanovky s tyčí T z roku 1992 Eiberg I a II a na délce 1 133 metrů zkracuje dobu jízdy na polovinu. Vyhřívání sedaček zajišťuje větší pohodlí pro hosty, přepravní kapacitu lze regulovat od 1 700 do 4 570 cestujících za hodinu pomocí individuálně řízeného provozního systému a pozornost byla věnována také tomu, aby provoz lanovky Eibergbahn šetřil zdroje z hlediska udržitelnosti. Výrobce Doppelmayr například vybavil střechu údolní stanice fotovoltaickým systémem, který pokrývá 50 % roční energetické potřeby lanovky.

Lyžařské středisko Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

V létě 2024 byl ve středisku Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn dokončen rozsáhlý projekt infrastruktury lanovek, při kterém musela lanovka s kabinkami pro dvanáct osob uvolnit místo desetimístné gondole „12er NORD“. Díky moderní technologii od společnosti Doppelmayer může nové zařízení i nadále přepravit 2 600 milovníků zimních sportů za hodinu na délce 1 936 metrů do horní stanice v nadmořské výšce 1 985 metrů. Také lanovka „Streuböden“ musela uvolnit místo nové lanovce:

Nová lanovka Streuböden se skládá ze dvou úseků, které spojuje prostřední stanice v nadmořské výšce 1 214 metrů, kde je možný nástup i výstup. Gondoly, v nichž se můžete kochat výhledem na sjezdovky z panoramatických oken, ujedou po startu u stanice Tatstation ve Fieberbrunnu vzdálenost 2 884 metrů za pouhých 8,5 minuty a překonají celkem 803 výškových metrů. To znamená, že novou lanovkou v lyžařském areálu, který bude v roce 2025 hostit také mistrovství světa v alpském lyžování, může nahoru za hodinu vyjet 2 500 lidí.

Francie

Lyžařské středisko Les 2 Alpes

Lyžaři, kteří chtěli z Les 2 Alpes vyjet přímo na ledovec, museli od roku 1985 používat Jandri Express. Cesta do výšky 3 200 metrů trvala 40 minut lanovkou přes prostřední stanici. To se od prosince 2024 změní. Díky nové supermoderní lanovce 3S pak bude cesta z obce přímo do lyžařského areálu trvat 17 minut, což je o více než polovinu kratší doba. „Jandri Express I II“ dlouhý 6 419 metrů s prostornými kabinami až pro 32 milovníků zimních sportů a kratší čekací dobou navíc zvýší kapacitu za hodinu z 1 800 na 3 000 osob. Lanovka je také celoročně v provozu pro lyžaře, pěší a cyklisty na horských kolech.

Nový „Jandri Express“ vyveze lyžaře na ledovec v Les 2 Alpes od zimy 2024 ještě rychleji

Tignes – lyžařské středisko Val d’Isère

Nová desetimístná kabinová lanovka „Vallon de l’Iseran“ nahradí od roku 2024 v Tignes – Val d’Isère tři vleky, jednu sedačku a dva talíře. Kapacita nové lanovky je 3 000 cestujících za hodinu, kteří budou přepraveni z Val d’Isère do horské stanice ve výšce 2 792 metrů za šest a půl minuty. Při stavbě nové lanovky se myslelo také na udržitelnost. Dvě staré talířové lanovky z let 1972/73 s 32 ocelovými podpěrami byly kompletně demontovány a opuštěné trasy lanovek byly renaturalizovány novými stromy a rostlinami:

Nouvelle télécabine du Vallon à Val d'Isère

Upozorňujeme také, že používáním našich služeb a integrací služeb YouTube API platí Smluvní podmínky YouTube a Smluvní podmínky YouTube API a vaše používání našich webových stránek se považuje za souhlas s těmito podmínkami.

Lyžařský areál Galibier Thabor

Na začátku sezóny 2024/25 se infrastruktura vleků ve Valloire pochlubí novým přírůstkem. V lyžařském středisku Galibier Thabor zde bude spuštěna nová 10místná gondola „Sétaz“. Zařízení nahradí starou lanovku z roku 1985 a výrazně zkrátí dobu jízdy na 1 447 m dlouhé trase k horní stanici (1 932 m n. m.) na méně než čtyři minuty.

Itálie

Lyžařský areál Kronplatz

Od roku 2024 se budou moci milovníci zimních sportů dostat na Kronplatz (2 257 m) rychleji a pohodlněji díky osmimístné sedačkové lanovce. Nová lanovka nahradí starou šestisedačkovou lanovku, která na náhorní plošinu jezdí od roku 1996. Tím se masivně zvýší kapacita na 3 600 osob za hodinu, které se navíc budou na lanovce cítit pohodlně bez ohledu na počasí, protože jsou vybaveny nejen potahy, ale také vyhřívanými sedačkami a opěradly.

Lyžařská oblast Gitschberg Jochtal-Brixen

Od zimní sezóny 2024/25 nahradí nová šestisedačková lanovka „Steinermandl“ starou čtyřsedačku z roku 2004 a bude jezdit po stejné trase do výšky 2 116 metrů, což je nejvyšší bod v Gitschberg Jochtal. To znamená, že lyžaři všech věkových kategorií mohou nyní cestovat přímo do nového Funparku Jochtal, aniž by museli používat jiné vleky a lyžařské přívodní sjezdovky.

V lyžařské oblasti Gitschberg-Jochtal mohou nyní milovníci zimních sportů při cestě na sjezdovku využít novou rychlou lanovku

Lyžařské středisko Livigno

V Livignu budou v roce 2024 k dispozici dvě nové lanovky, sedačková a desetimístná gondola. Nejprve zde byla dokončena gondolová lanovka „Mottolino“, která nahradí stejnojmennou 12místnou sedačkovou lanovku a díky vyšší rychlosti zvýší kapacitu na 1 894 metrů dlouhé trase na 3 200 osob za hodinu, a to i přes menší počet sedaček na kabinu. Mnohem rychleji se jezdí také na Monte Sponda (2 569 m), kde nová osmimístná lanovka s ochrannými kapotami proti povětrnostním vlivům a vyhřívanými sedačkami nahradila 30 let starou čtyřsedačku.

Švýcarsko

Lyžařské středisko Saas-Fee

Lanovka „Garaventa“ v Saas-Fee prošla v posledních letech kompletní rekonstrukcí a je nyní nová. Na stejném místě nahradila lanovku „Metro Alpin“, která byla při svém otevření v roce 1984 se svou horskou stanicí v nadmořské výšce 3 445 metrů nejvyšší lanovkou na světě. V budoucnu se do nových vlaků vejde 95 milovníků zimních sportů, kteří se budou moci z údolní stanice (2 980 m n. m.) vydat po 1 447 metrů dlouhé trase přes hory na některé z nejznámějších švýcarských ledovcových sjezdovek za méně než tři minuty.

Garaventa 95-FUL Felskinn-Mittelallalin "Metro Alpin" Saas Fee, Schweiz - Umbau (2024)

Upozorňujeme také, že používáním našich služeb a integrací služeb YouTube API platí Smluvní podmínky YouTube a Smluvní podmínky YouTube API a vaše používání našich webových stránek se považuje za souhlas s těmito podmínkami.

Lyžařská oblast Flims-Laax-Falera

Projekt „FlemXpress“ je ve světě lanovek pravděpodobně unikátní. Díky tomuto systému, který se v zásadě opírá o gondoly „na vyžádání“, Flims-Laax-Falera opět dokazuje význam inovací v oblasti zdejší lyžařské infrastruktury. Poté, co byly v zimní sezóně 2023/24 spuštěny první dva spoje ze základní stanice ve Flimsu (1 100 m n. m.), budou nyní v roce 2024 následovat další tři. Zaprvé nová 600 metrů dlouhá trasa ze Segnes do Nagens Sura a zadruhé dvě spojení, která nahradí staré lanovky.

Díky rozšíření revolučního systému lanovek „FlemXpress“ budou sjezdovky v lyžařské oblasti Flims-Laax-Falera od roku 2024 pro lyžaře ještě rychleji a snadněji dostupné

Na 2 300 metrů dlouhém úseku mezi Segnesem a Cassonsem jsou gondoly FlemXpress pro 10 cestujících nástupci lanovky Alp Naraus-Cassonsgrat. Zařízení s kabinami pro 26 cestujících bylo uvedeno do provozu již v roce 1956 a naposledy vyjelo do horské stanice ve výšce 2 644 m v roce 2015. Další lanovkovou památkou, v tomto případě z roku 1972, byla obrovská gondolová lanovka „Grauberg“ pro 80 cestujících. I ta musela ustoupit mnohem úspornější lanovce FlemXpress, která nyní jezdí také na trase Startgels-Segnes.

Novinky pro sezónu 2023/2024

Rakousko

Lyžařské středisko Zillertal Arena

V Zillertal Areně se právě staví nová desetimístná kabinová lanovka „Wilde Krimml“. Lanovka bude mít kapacitu 2 400 osob za hodinu. Lanovka zmodernizuje stávající spojení mezi městy Zell am Ziller a Gerlos a k radosti lyžařů a snowboardistů nabídne další komfort, jako jsou vyhřívané sedačky v gondolách, a také vyšší efektivitu a atraktivitu:

Další novinkou v lyžařském areálu je šestisedačková lanovka „Mitterleger“ v oblasti Königsleiten, která nahradila dosavadní dvousedačkovou lanovku a lyžaře přepraví z výšky 1 772 metrů do výšky 2 151 metrů za něco málo přes čtyři a půl minuty.

Lyžařský areál Skicircus Saalbach-Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Nastal čas nové lyžařské sezóny! Stará čtyřsedačková lanovka Limberg v areálu Skicircus Saalbach-Hinterglemm Leogang Fieberbrunn odchází po 29 letech provozu, během nichž přepravila více než 15 milionů lyžařů, do zaslouženého „důchodu“. Vlek bude nahrazen moderní osmimístnou sedačkovou lanovkou, jejíž výstavba byla zahájena teprve na jaře 2023 a nyní má být dokončena v listopadu po pouhých sedmi měsících. Úctyhodný úspěch, protože technologie nové lanovky není bez problémů: kapacita je 3 600 cestujících za hodinu, kteří mohou překonat vzdálenost 1 370 m a výškový rozdíl 450 m za pouhých několik minut.

Lyžařský areál Schmittenhöhe

Ultramoderní kombinovaná lanovka – se šestimístnými sedačkami a osmimístnou gondolou – nahradí třísedačkovou lanovku „Sonnkogelbahn“, která je v provozu na Schmittenhöhe, místním lyžařském areálu Zell am See, od roku 1984. Vrcholem celého projektu je, že provoz kombinované lanovky lze přizpůsobit příslušnému ročnímu období! V létě se používají osmimístné gondoly, zatímco v zimě lze využít šestimístné sedačky s vyhřívanými sedačkami, kapotami chránícími před povětrnostními vlivy a automatickými zavíracími tyčemi. Stará dolní stanice bude rovněž nahrazena novou budovou, zatímco horní stanice bude přemístěna a stávající stravovací zařízení ve stávající staniční budově bude rozšířeno.

Na Schmittenhöhe, místním lyžařském areálu v Zell am See, nahradí v nové zimní sezóně třísedačkovou lanovku „Sonnkogelbahn“ (postavenou v roce 1984) nejmodernější kombinovaná lanovka

Lyžařská oblast Arlberg

Nová lanovka Albonabahn v centru lyžařského areálu Arlberg ve Stubenu bude otevřena v zimě 2023/24. Vlek nahradí „Albonabahn I“, což je dvousedačková lanovka z roku 1983. Moderní jednosedačková lanovka je vybavena 30 osmimístnými gondolami a je dimenzována na kapacitu 1 600 osob za hodinu. Za pět minut jízdy překonají gondoly na trase s devíti věžemi výškový rozdíl 440 metrů, což zvyšuje komfort, a tím i požitek lyžařů z cesty nahoru.

Lyžařské středisko Kitzbühel

Také lyžařský areál Kitzbühel se může pro novou sezónu pochlubit dvojnásobnou novostavbou. Dvě zbrusu nové šestisedačkové lanovky nahrazují povrchové vleky „Gauxjoch“ a „Trattenbach“. Místní horská železniční společnost do projektu investovala celkem 23 milionů eur. Obě lanovky by měly být uvedeny do provozu v prosinci 2023. Lyžařští hosté se pak budou moci usadit na „prémiových jednosedačkách“ s inteligentním vyhříváním sedadel. Kapacita je až 2 400 osob za hodinu. Kromě nového komfortu jsou oba vleky navrženy také s ohledem na udržitelnost. Při provozu se ušetří až 12 % energie a maziva, jako je olej, se vůbec nepoužívají.

Lyžařské středisko Serfaus-Fiss-Ladis

Od zimní sezóny 2023/24 bude v lyžařském středisku Serfaus-Fiss-Ladis v provozu nová lanovka Komperdellbahn, do jejíž výstavby bylo investováno přibližně 60 milionů eur. Jedná se o 10místnou monoklimatickou lanovku z Doppelmayru, která vede ze Serfausu na Komperdell (2 000 m):

Tam se také rozšiřuje horní stanice, aby se poskytlo více prostoru pro místní lyžařskou školu a usnadnil se přístup do Kinderlandu. V údolní stanici vznikne také půjčovna lyží o rozloze 3 000 m2 s hlídanou úschovnou lyží a dalšími skladovacími prostory.

Lyžařský areál Schlick 2000

V lyžařském areálu Schlick 2000, který je v provozu od roku 1961, nahradí v nové lyžařské sezóně moderní desetimístná kabinová lanovka z Leitneru tyčový vlek „Galtalm“, která prodlouží stávající trasu z místa těsně pod Fronebenalmem až do výšky 1 760 m n. m. na Galtalm. Lyžaři a snowboardisté se pak mohou posadit do jedné z celkem 23 takzvaných hlubokých kabin „XLine“, které se k horské stanici dostanou pouhé čtyři minuty po sjezdu do údolí. Lanovka dokáže přepravit 1 400 osob za hodinu, ve špičce může být kapacita zvýšena až na 2 000 osob za hodinu.

Švýcarsko

Lyžařská oblast Flims-Laax-Falera

Málokterý projekt lanovky, který bude částečně spuštěn v zimní sezóně 2023/24, bude pravděpodobně tak inovativní jako „FlemXpress“ v lyžařské oblasti Flims-Laax-Falera. Tam nová lanovka nejenže nahradí dvě starší sedačkové lanovky, ale také pokračuje ve spojení obou horských stanic z údolí! Umožňuje to nová technologie zvaná „Ropetaxi“. Gondoly se aktivují pouze za přítomnosti cestujících. Po stisknutí tlačítka se pak kabina přesune na tažné lano a cestující se mohou sami rozhodnout, kam je cesta zavede.

A to zatím není všechno, protože Roland Bartholet, generální ředitel stavební společnosti, zdůrazňuje také aspekt udržitelnosti projektu: „V běžném výtahu je přibližně 90 procent gondol neobsazených. Naproti tomu u „FlemXpressu“ je každá kabina obsazena alespoň jednou osobou a železnice jezdí přesně tam, kam cestující chtějí. Díky tomu jsme mnohem udržitelnější.“

Itálie

Lyžařský areál SkiWorld Ahrntal

Od prosince se lyžařští hosté ve SkiWorld Ahrntal s lyžařskými areály Klausberg a Speikboden mohou těšit na vzrušující novinky. Moderní 10sedačková lanovka „Sonnen“ nahradí dosavadní 3sedačkovou lanovku na Klausbergu a nabídne lyžařům a snowboardistům větší komfort. Dolní stanice nové lanovky se nachází v nadmořské výšce 1 436 metrů a horní stanice ve výšce 2 014 metrů, což odpovídá výškovému rozdílu 578 metrů. Nové gondoly překonají celkovou délku trasy lanovky 1 458 metrů za pohodlných 6 minut.

Lyžařské středisko Cortina d’Ampezzo

V nové zimní sezóně spojí působivý projekt lanovky z lyžařského střediska Cortina d’Ampezzo střediska Tofane a Cinque Torri. Na této trase vytvoří spojení uprostřed působivých Dolomit zcela nová 10místná kabinová lanovka s délkou 4,5 kilometru a 52 kabinami. Lanovka bude rozdělena na dva úseky, přičemž část trasy povede z Cortiny Skyline do prostřední stanice v Cianzopè. Nová stavba pomůže snížit provoz na frekventované silnici mezi Cortinou a průsmykem Falzarego a bude také důležitou součástí infrastruktury pro zimní olympijské hry v roce 2026.

Světoznámá sjezdovka „Tofane“ v Cortině d’Ampezzo bude mít díky nové lanovce lepší spojení pro lyžaře

Dalším projektem, který specialisté na lanovky ze společnosti „Leitner“ letos dokončili, je přemístěná čtyřsedačková lanovka v oblasti Ra Valles na úpatí Tofane, která zde nahradí dvě starší lanovky.

Nejčastější dotazy k novinkám v lyžařských střediscích

Jaké nové lanovky budou v zimní sezóně 2025/26 v Zillertalské aréně?

Na zimní sezónu 2025/26 byla kompletně obnovena lanovka Rosenalmbahn v Zell am Ziller. Po 30 letech provozu nahradila moderní 10místná kabinková lanovka Doppelmayr staré zařízení z roku 1995. Nová lanovka přepraví až 2 600 osob za hodinu z dolní stanice v nadmořské výšce 579 m přes mezistanici až na horní stanici v 1 744 m n. m. Jízda trvá přibližně 13 minut.

Jaké novinky v lanovkách čekají lyžaře v Ischglu/Samnaunu v sezóně 2025/26?

Silvretta Arena vstupuje do sezóny se dvěma novými 8místnými sedačkovými lanovkami: Höllbodenbahn nahrazuje starou 8místnou lanovku z roku 2000 a Sassgalun-Bahn nahrazuje 6místnou sedačku z roku 1997. Obě lanovky jsou vybaveny moderním systémem „AURO“ (Autonomous Ropeway Operation) a díky fotovoltaickým panelům na střechách stanic vyrábějí zelenou energii.

Budou v Söldenu v zimě 2025/26 uvedeny do provozu nové lanovky?

Sölden modernizuje hned dvě důležité přístupové lanovky. Čtyřsedačková lanovka „Silberbrünnl“ je nahrazena 8místnou sedačkou s ochrannými kryty proti povětrnosti a přepravní kapacitou 3 800 osob za hodinu. Také čtyřsedačková lanovka „Einzeiger“ z roku 1997 byla obnovena: nová 8místná sedačka přepraví 4 000 osob za hodinu na trati dlouhé 1 121 m až do výšky 2 766 m n. m.

Která lyžařská střediska ve Francii investují do nových kabinkových lanovek pro sezónu 2025/26?

Ve Francii bylo realizováno hned několik projektů. V Les 3 Vallées nahrazují nové 10místné kabinkové lanovky stará zařízení ve Val Thorens, Méribelu a Courchevelu. Zvláště lanovka „Face Nord“ zlepšuje spojení z Val Thorens do Orelle. V La Plagne (Paradiski) se nová kabinková lanovka „Roche de Mio“ postará o výrazné zvýšení kapacity a v Alpe d’Huez dopraví nové lanovky „Poutran“ lyžaře na horní stanici za pouhé tři minuty.

Budou v německých lyžařských střediscích pro zimní sezónu 2025/26 také uvedeny do provozu nové lanovky?

V Německu modernizují své zařízení hned dvě velká střediska. Na Winklmoosalm-Steinplatte nahrazuje 6místná sedačka s vyhříváním a ochrannými kryty starou čtyřsedačku. V lyžařském areálu Garmisch-Classic – Zugspitze je lyžařský expres Kreuzwankl nahrazen novou 8místnou sedačkou s výškově nastavitelným nástupem. Nová lanovka je tak více přátelská k dětem a zkracuje dobu jízdy na pouhé tři minuty.

Top 10 nejvýše položených lyžařských středisek ve Francii

Zaručený sníh, nádherná panoramata a nekonečné sjezdovky: to vše najdou ...

Lyžařské boty – průvodce s tabulkou velikostí, tipy pro nákup a péči

Lyžařské boty by měly především zajistit kontrolu na sjezdovce. Pokud je ...

StickyNewsletter